V pátek ráno 13. prosince 2024 jsme se vydali na školní exkurzi do Osvětimi, kam jsme byli pozváni Polským muzeem Auschwitz-Birkenau. Cesta byla nejen příležitostí rozšířit si znalosti o holocaustu, ale také možností hlubokého zamyšlení nad tragédiemi, které se zde odehrály.
Po příjezdu do Osvětimi jsme podvečer strávili procházkou po části města v okolí bývalého koncentračního tábora Auschwitz I. Pohled na zachované objekty tábora byl už zvenčí silně emotivní a vyvolával respekt.
Sobotní dopoledne jsme zahájili prohlídkou tábora Auschwitz I s českým průvodcem, který nás podrobně provedl historií místa. Po této části jsme se přesunuli do druhé části tábora, Auschwitz II – Březinky, známé také jako Birkenau. Tam jsme si mohli prohlédnout rozlehlé prostory tábora, rampu, kam přijížděly transporty, a zbytky plynových komor. Atmosféra místa byla hluboce dojemná a nutila každého k přemýšlení o lidské krutosti.
Odpolední program nás zavedl zpět do Auschwitz I, kde jsme se zaměřili na osudy československých vězňů prostřednictvím interaktivního workshopu. Žáci hledali informace ve vystavených historických materiálech, odpovídali na otázky a následně prezentovali své poznatky ostatním. Tento přístup jim umožnil pochopit konkrétní lidské příběhy. Den jsme zakončili společnou reflexí a shrnutím získaných poznatků, což bylo důležité pro utřídění dojmů a sdílení pocitů.
V neděli jsme se zúčastnili workshopu s názvem Historie ukrytá v artefaktech. Ve skupinách jsme analyzovali nalezené předměty z tábora Osvětim, které nesly stopy každodenního života vězňů. Následně žáci v angličtině prezentovali své závěry, což přispělo k rozvoji jejich jazykových dovedností i schopnosti interpretovat historické zdroje.
Během celé exkurze se žákům přiblížila nejen historie holocaustu, ale také každodenní život v koncentračním táboře. Skrze návštěvu autentických míst, práci s historickými prameny a hlubokou reflexi se nám podařilo získat nový pohled na tragické události, které nesmí být nikdy zapomenuty. Každý účastník si odnesl nejen znalosti, ale i hlubší porozumění lidským osudům a hodnotám, jako je svoboda a lidská důstojnost.